Dag 47: donderdag 12 april 2012: Vakantiestress

Vakantie, dus uitslapen. Na het liedje van 6 uur dat via de luidsprekers over de stad schalt en de hond van de buren die daar niet tegen kan en meehuilt met de wolven… slapen we nog even door… Na het ontbijt om 8 uur nemen we nóg wat tijd tot we om 10 uur de kamer moeten hebben verlaten. We gaan meteen naar de volgende ryokan, een straat verder. Ik laat er mijn rugzak achter, we nemen nog een cappuccino uit de trattoria ernaast en gaan dan Uchiko in; pas om 3 uur kunnen we op onze kamer. Het is behoorlijk warm en de zon is fel. Slenterweer. We informeren bij het kabukitheater of er toevallig vandaag een voorstelling is, maar helaas… Daarna zwerven we door de straatjes van het oude stadje met mooie koopmanshuizen uit de 18e en 19e eeuw. Vorig jaar hebben we al enkele huizen bezocht die ingericht zijn als museum; nu bezoeken we onder meer de gebouwen op het complex van het was-museum. Was werd gemaakt van de bessen van een rhus (Rhus succedanea) en de productie kende zijn hoogtij in de 18e en 19e eeuw, totdat begin 20e eeuw paraffine en elektriciteit opkwamen. In de streek rond Uchiko en ōzu waren er diverse families die tot grote rijkdom kwamen door de productie van was. De uitgestrekte residentie van een zo’n familie – de Hagiwara’s – is ingericht als was-museum.

We overwegen even wat toeristische uitstapjes verder weg – 2 overdekte, houten bruggen ten noorden van Uchiko en een fotogenieke opeenstapeling van terrasvormige natte sawa’s ten zuidoosten van Uchiko – maar we weten niet precies hoeveel kilometer het is (we hebben een toeristisch plattegrondje gekregen en die zijn niet altijd volledig op schaal ingetekend…) Bovendien zouden we eigenlijk eindelijk eens wat rust moeten nemen: Mels maakt zich erg ongerust over zijn hart en mijn voeten zijn inmiddels roodwit geblokt – de witte delen verweekt door de tape, de donkerrode, geïrriteerde delen waar geen tape was aangebracht – en bovendien heb ik de afgelopen nacht nauwelijks geslapen door de pijn in mijn rug en linkerbeen. Tijd voor een ‘echte’ vakantiedag.

Na de lunch en een ijsje dolen we korte tijd nog wat verder rond en installeren ons daarna even voor half 3 in de lounge van de ryokan. Niemand te zien, wel free spot wifi. Om half 3 mogen we toch op de kamer. Deze keer wel met prima badkamer en wc. En een binnenveranda met stoeltjes en uitzicht op een grote begraafplaats. Als het liedje van 5 uur schalt, klinkt opnieuw het wolvengehuil. De hond blijkt onder ons raam te zitten, een doberman. We wuiven, zij kijkt verveeld terug.

Nu we slechts 1 dag de beschikking hebben over onze koffers en er ook nog wifi beschikbaar is, krijgen we het plotseling erg druk. Was draaien, enkele handwasjes afwerken, nog wat reserveringen laten maken, koffers en rugzakken voor zover nodig ompakken, de blog uploaden (en deze keer ook met foto’s…) Mels verdwijnt al gauw naar de lounge, want alleen daar is er wifi, en hij heeft veel mail te beantwoorden en veel blog te uploaden.

Het avondeten delen we met 2 andere loophenro’s. Een van hen is de ‘Montblanc-man’ die we al enkele keren onderweg tegenkwamen. En passant vertelt hij dat hij ook in Nepal bergen heeft beklommen, één berg 3x, een andere 4x, voor het laatst 3 jaar geleden. De Anapurna (de enige naam die ik ken en dus kan onthouden…) heeft hij 1x beklommen. Het avondeten is een internationale mengelmoes: fusion. Japanse udon, beef onder een deegdekentje uit Hiroshima, Italiaanse pasta en vis, Catalaanse crème brulée. Begeleid door zelfgemaakte umeshu. De dochter (of zoon?) van de ryokan-gastvrouw runt het Italiaanse restaurant ernaast en ze gebruikt er regelmatig gerechten van. Elke dag wat anders. Dat komen we niet vaak tegen in ryokans. Meestal is er maar 1 vast menu dat elke dag opnieuw wordt opgediend. Om 8 uur liggen we al te slapen, met kogelronde buiken; de rest van het af te werken lijstje moet tot morgen wachten…

Geplande afstand: 0 km
Werkelijke afstand: nagenoeg 0 km
Overnachting: ryokan Matsunoya (1 kamer 7,5 tatami’s groot met tokonoma / kastenwand, tv, kluis, tafeltje en 2 grondstoeltjes, 1 halletje, badkamer met wc bad/douche, binnenveranda met 2 rotan stoeltjes en tafeltje, wifi in de lounge, uitstekend avondeten, uitstekend ontbijt)