Dag 40: donderdag 5 april 2012: Verleidingen langs het pelgrimspad

We hebben om 12 uur afgesproken met Hideko, bij een wegstation aan de andere kant van de rivier waar tempel 40 zich bevindt. En als we om 10 voor 9 vertrekken van de minshuku, maken we meteen aardig tempo, want we willen niet te laat komen, ook al hebben we maar 11 kilometer af te leggen en 1 tempel te bezoeken. Toch besluiten we – in tegenstelling tot voorgaande jaren – niet route 56 weer op te pikken richting westen, maar een parallelweggetje te nemen. Na enkele kilometers zien we echter een provisorisch bord naar rechts. We aarzelen, want die richting wordt niet aangegeven in ons routeboekje en we hebben inmiddels de ervaring dat restaurants wel eens een route willen ‘verleggen’ zodat de loophenro bij hen komt aanleggen, en ook omwonenden die een henro rest hut hebben ingericht of zelf graag bezoek willen hebben, verdenken we er wel eens van routebordjes te verwijderen of te verplaatsen… Toch besluiten we op de verleiding in te gaan in de hoop dat we niet al te ver afdwalen… Na enkele kleine weggetjes blijkt dat we de bergen in gaan. Bergpaadjes brengen ons hoger en hoger; hier en daar ondersteund door enthousiaste bordjes met rest 0.89 ml en mannetje/vrouwtje-wc-aanduiding. Zou er een restaurant komen? ‘Ik hoop dat ze goede koffie hebben’, grom ik tegen Mels, als we de zoveelste helling opgaan. Het is inmiddels aardig warm; de wind is een stuk zwakker dan gisteren. Op een haast Europees aandoende hoogvlakte komen we door een gehucht; 2 vrouwen, die zitten te keuvelen aan de kant van de weg, zwaaien ons toe: ‘Nog 50 meter, dan is het aan de rechterkant!’ Het blijkt geen restaurant, maar een degelijke rest hut met erachter superdeluxe toiletten: een wc-deksel dat omhoog gaat zodra je de deur opendoet, doortrekgeluiden als je het wc-papier aanraakt etc. etc. We nemen warme Van Houten cocoa uit de automaat even verderop, een goed alternatief voor de niet zo lekkere warme (of koude) blikjeskoffie, dat we pas kort geleden hebben ontdekt. In de rest hut staat uitnodigend een heel groepje fraaie bamboe pelgrimsstaffen, maar ik blijf mijn eigen staf trouw. Een aanduiding in de hut geeft aan dat we al op de helft van ons geplande traject zitten. Dat valt ons erg mee, want we waren bang dat we erg naar het noorden waren afgedwaald met deze omleiding. Blijkbaar is deze omleiding korter en niet langer dan de officiële route. ‘Als je haast hebt, maak dan een omweg…’

Als we weer zijn afgedaald naar een breed rivierdal, komen we door een mooi oud dorp. Dan volgen we een pad langs de rivier (met alweer een rest hut met toiletgebouw) en komen we al snel bij tempel 40 aan. Na het uitvoeren van de rituelen, keren we terug naar de rivier, waar aan de andere zijde het wegstation is waar we hebben afgesproken. Net voor 12 uur komen we aanlopen. Al van verre zien we Hideko op en neer springen. Fumi o, haar echtgenoot is er ook. Eerst gaan we lunchen bij het restaurant tegenover het wegstation; de 67-jarige Hideko rent als een jong meisje de trappen op naar de ingang. We worden ontvangen door de eigenaresse die ons trots rondleidt langs haar keramiekverzameling. Na de lunch hebben Hideko en Fumi o een toeristische middag bedacht. We gaan naar een uitzichtspunt op een bergje vlakbij, waar zich ook een museum en een grote mast bevinden. Het museum herbergt een gevechtsvliegtuig dat in 1945 werd neergeschoten boven zee, vlak voor de kust. In 1977 werd het uit het water opgetakeld en geconserveerd. Aan de muur hangen foto’s van de vliegeniers: foto’s van hun jeugd, van hun gezinnetje, jonge mannen met dromen die werden geofferd voor de dromen van andere mannen. Buiten hebben we een mooi uitzicht over de zee met haar talloze inhammen, en het achterland met berghellingen vol met roze en witte bloesemwolken. Fumi o legt uit dat de rijen boeien in de zee viskwekerijen zijn. We lopen nog iets verder omhoog naar de grote mast. ‘Dat wordt klimmen!’, zegt Mels enthousiast. Maar rond de mast blijkt een ringvormige panorama-lift op en neer te gaan. Op stoeltjes laten we het landschap aan ons voorbij trekken. De ringvormige cabine draait voortdurend om de mast, terwijl we omhoog en later weer omlaag gaan. We boffen, het uitzicht is geweldig met dit mooie, zonnige weer. Aan de voet van de mast blijkt een piepkleine dierentuin met kippen, fazanten en kleine aapjes uit het Amazonegebied.

Na wat gerust te hebben in hun huis – met fraaie, gemillimeterde tuin; de hobby van Fumi o, 70 jaar en gepensioneerd leraar – bezoeken Fumi o, Mels en ik een onsen, een Japanse spa: een erg mooi traditioneel gebouw dat fraai gelegen is in de bergen. Een schitterende omgeving! Bij het avondeten heeft Hideko een high schoolboy uitgenodigd: Syogo Miyamoto, 15 jaar oud, met de nobele taak de nodige vertalingen te doen, want Hideko spreekt nagenoeg geen Engels en haar man al helemaal niet. We krijgen nu ook eens uitgelegd wat Japanners met ‘Fight, fight!’ bedoelen, iets wat wel eens tegen ons wordt geroepen. Het blijkt een aanmoeding te zijn, zoiets als ‘Ga ervoor!’, niet een uitdaging tot een gevecht. Na een uitgebreide Japanse fondue (vlees, vis en groenten in kokend water; daarna dopen in een sausje van sojasaus met een soort citroensap en geraspte daikon, een soort reuzenradijs), is er fruit en dan nog koffie met gebakjes. We klappen zowat uit elkaar. Hideko barst spontaan uit in de hartsoetra en Syogo en wij vallen enthousiast in; Fumi o kijkt het wat gelaten aan. Tot slot zingt Hideko – net als een jaar geleden – een lied over Kukai, dat op Kōya-san ten gehore wordt gebracht tijdens een concours. En dan is het kwart over 9: bedtijd.

Geplande afstand: 10,9 km, geen stijgingen
Werkelijke afstand: 11,5 km, totale stijging ca. 385 m, totale daling 474 m
Cumulatief afgelegde afstand: 706,9 km (excl. 13,4 km met auto)
Vertrek-/aankomsttijd: 8.46– ca. 12.00 uur
Looptijd: 2,18 uur
Gemiddelde snelheid: 5,0 km/u
Bezochte tempels: tempel 40
Blaren: 1 (verder gegroeid)
Overnachting: huis Hideko en Fumi o Fujita, meer dan uitstekend avondeten, meer dan uitstekend ontbijt)